top of page

Mål uke 11-12

Når sant skal sies, så er det tre måneder til klasse 1 start! Vel, start og start, det er nå faktisk et klubbmesterskap det er snakk om, men det blir en slags prøvestart for oss. Om nesten 6 måneder er det offentlig klasse 1 start! Målet for klubbmesterskapet er ikke sånn veldig nøye tenkt gjennom, men vi håper jo på å ligge på opprykkspoeng. Håper det kommer noen tilbakemeldinger utenom poeng og premiegrad sånn at jeg får se hva som må perfeksjoneres til den ordentlige starten.

Sånn som det går nå, så tenker jeg jo at det kommer til å gå greit. Eller, jeg vet liksom ikke. Da vi prøvde oss på bronsemerket i fjor, så var det en del stresstrening før og det hele endte med kaos. Alice stakk jo av fra banen tre ganger. Det var dog veldig fint å se at hun ikke stakk av for å leke med andre hunder, men fordi dette var en veldig ukjent situasjon fra hennes side og hun løpte fra seg for å få ut stresset. Jeg må passe på å trene en del på transporter samt trene i miljøer hvor vi vanligvis ikke trener. Tenker da på sentrum, i gata der vi går tur, i skogen, rett og slett steder der hun forventer at vi egentlig skal gjøre noe annet. Forventer ikke at dette er noe problem for Frøkna, men vi må bli vant til det læll! Fellesøvelser er kanskje det viktigste jeg ikke må glemme å trene på. Greit nok at det er pisskjedelig, men det er mange viktige poeng å hente i fellesøvelsene. Kommandering er også kjekt å ta med i trening. Damn, det er mye man må huske å trene på! :O

Som en liten status quo i forhold til øvelser, sånn ligger vi an per dags dato:

Tannvisning: Ikke trent noe særlig på. Velger å ta "dette er bare en diger forstyrrelse"-veien.

Fellesdekk: Med Angus ligger hun rolig, men jeg tror at hun etter hvert lurer på om hun gjør noe feil når hun bryter posisjon. Ser at hun mange ganger tar seg selv i det da og det er positivt!

Lineføring: Fin posisjon nå! Må jobbe mer med bakbenskontroll, passe på at posisjonen ikke sklir ut igjen, samt bygge utholdenhet.

Stå under marsj: Jeg hater denne øvelsen akkurat nå :P

Dekk fra holdt: Neddekket og oppsittet kan være raskere. Ellers bra.

Innkalling fra sitt: Bra så lenge jeg ikke har øyekontakt før jeg kaller inn, da bryter hun posisjon. Kommer til å fortsette å gjøre sånn :P Bra fart, fin innsitt.

Avstand: Den er ganske ålreit nå faktisk! Jobber mest med sitt-dekk.

Hinder: Ikke begynt på enda.

Og mål for uke 11-12

Stå: Dette blir hovedfokuset vårt disse to ukene. Nå må det bli tatt tak i og jobbet hardt med, ellers griner jeg snart Jeg skal kunne gå på begge sidene av henne, bak henne, tett rundt henne og hun skal stå stille no matter what. Det skal skje helst uten noen hjelpere (for hun står nemlig stille med hjelp, men det er jo ikke akkurat noe hjelp man kan bruke på konkurranse), men om det trengs kan jeg hjelpe henne litt i begynnelsen.

Hinder: Ja, kanskje man skal tenke på denne øvelsen? Målet er å få henne til å hoppe ut og tilbake selvstendig ved hjelp av musematte.

Fvf: Jobbe med bakpartskontroll, posisjon (den er fin, jeg vil ikke miste den!) og utholdenhet.

Sitt: Samme målet som med stå, men dette er lettere for henne.

Dekk: Samme målet som med stå, men dette er lettere for henne.

Kjeder: Kjøre en liten kjede i hver eneste treningsøkt vi har.

Bonusmål: "Gammel innsitt". Den derre gå rundt innsitten vil vi lære oss. Ikke noe fokus for øyeblikket, dog.

Bonusmål for Michelle: FILM for faen :D

Som dere ser, så skal jeg virkelig ta tak i ståen. Jeg skal IKKE gi meg før den er sånn som målet sier den skal være! Det er virkelig på tide at denne øvelsen kommer på rett vei. Jeg har nok gått altfor fort frem, og det kjenner jeg nå, for å si det sånn. Bli-øvelser generelt skal trenes på, og spesielt med dekken kan dette være med på å hjelpe oss i fellesøvelser i tillegg. Regner dog ikke med det. Jeg skal også begynne på hinder-øvelsen. Skal bruke musematte for å få henne til å gå ut fra meg, tilbakehoppet tar jeg selvfølgelig også. Fokuset er å få selve hopp-momentet inn. Vi skal jobbe oss mot høyde ift reglene og ta bort musematta før ukene er omme. Sist, men ikke minst skal vi kjøre en liten kjede hver eneste gang vi trener. Her skal vi ha med transporter og i begynnelsen korte deler av hele øvelser. Viktig at jeg kjører på med supre belønninger, så supre at hun hyler og skriker av glede. Når vi går kjede (og etter hvert konkurranser) skal hun tenke "ååh, jobber jeg bra nå så vet jeg at jeg får en super belønning for strevet!".

Bonusmål er mer "hvis jeg gidder"-mål. Vi vil jo starte i rally etter hvert, og da er den gamle "gå rundt" innsitten med, så den må vi lære oss. Målet for meg er dog et viktig et :P

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page