top of page

En oppdatering

Nå er det typ 4 måneder siden jeg oppdaterte bloggen sist, så da er det vel på tide at jeg oppdaterer den igjen? :P

Siden april har jo noe skjedd. Det mest interessante er vel at jeg har fått meg jobb! Det synes jeg krever en glad smiley :D Er et vikariat på 70% (er nok nærmere 80% om vi ser på totale timer på jobb) med mulighet for fast neste sommer. Deilig å bli brukt til noe igjen kjenner jeg, det har vært en ganske hard og tung tid dette å ikke ha hatt jobb. Nå ser vi derimot mot lysere tider!

Treningsmessig har vi jo forsåvidt trent, men motivasjonen har vært litt på bånn (spesielt med tanke på det som står over). Nå som livet er på rett vei, har jeg fått mer motivasjon til lydigheten, og utrolig nok til å ta opp spor igjen! Alice har fått jobbet mye med apportmarkering (utenom sporet, selvsagt) i det siste med små-ish pinner. Hun er en naturlig apportør, og jeg vil at hun skal plukke opp og avlevere direkte i hånda mi. Lærte det inn veldig enkelt med å repetere håndtarget noen ganger, mista en pinne, strekt ut hånda mi og superbelønnet med en gang hun toucher. Nå som hun har fått en fin flyt på det skal vi begynne å gjøre dette i forskjellige miljøer og gjerne også gjemme pinnen litt så hun må skru på nesa. Generelt sett er hun en "snuser" og går sjeldent etter øya, men når jeg i dag gjemte pinnen i leiligheten for å få henne til å se etter den slet hun veldig med å skru den på. Her må jeg passe på at jeg ikke faller for fristelsen til å hjelpe henne, for da lærer hun sånn sett ingenting :P

Vi har også jobbet en del med klossen for å jobbe med bakparten til vendinger i fvf. Det skal liksom ikke så mange repetisjoner til før jeg ser at hun jobber mer med bakparten altså! Vi må også takle fremdriften hennes etter hvert da den er til tider forferdelig, så da må jeg passe på å belønne i posisjon eller bakover og når hun er i posisjon. Er hun veldig gira må jeg også passe på at jeg kjører "sirkeløvelsen" (gå en stor sirkel mot høyre. Når hunden begynner å ploge tar man et sidesteg til høyre og en 90 grader venstrevending og fortsetter på sirkelen) for å motvirke ploging. Til slutt vil jeg jobbe med intensiteten hennes under fvf. Første steg for meg er å faktisk gå fortere vanlig marsj, for da hjelper det faktisk med en gang :P Videre kan jeg kjøre intense belønninger, 2 korte og en lang og kjøre en hoppeøvelse (target under fvf).

Sånn utenom dette blir det ingen lp-konkurranser i år, da de nye reglene kommer neste år. Da jobber vi oss mot rekrutt og OB1 og prøver oss på opprykket til OB2!

Angus glemmes ikke han heller. Jeg har vært såpass dristig at jeg har meldt han på rally klasse 1 12. september :O Vi har jobbet med innsitt foran og "norsk innsitt" en del nå, og dæven han tar ting fort. Det som er kjekt med klasse 1 rally er at det er mange øvelser som man uansett lærer en hund (sitt og bli, dekk og bli, gå pent), unntatt kanskje fri ved foten direkte. Det jeg liker med rally er at terskelen for å bli med er lav, at øvelser skal være "lp-perfekte" er ikke forventa, man kan dobbeltkommandere og man kan rose hunden gjennom programmet. I tillegg er det bånd på i klasse 1, noe som gjør det trygt for oss å starte. Angus har jo nå fått et problem med hannhunder, noe vi jobber mye med om dagen i form av miljøtrening og "drit i dem og fokuser på meg"-trening. Jeg er dog veldig sikker på at Angus og jeg kan komme oss gjennom et rally kl 1 program uten noen store problemer da :) Et direkte opprykk hadde ikke gjort noe, men vi håper sånn sett "bare" på en første premie. Planen er å ta 3 ganger 1. premier så vi kan få tittel (og opprykk). Ellers for dagen håper jeg på en sløyfe jeg kan henge på veggen sammen med den andre han har *ler*.

Featured Posts
Recent Posts
Archive
Search By Tags
No tags yet.
Follow Us
  • Facebook Basic Square
  • Twitter Basic Square
  • Google+ Basic Square
bottom of page